Historia

Vansbro Ryttarsällskap bildades 1989, då Äppelbo ridklubb och Dala-Järna ridklubb slogs samman och tillsammans byggde stall för 16 hästar och 20x60 m ridhus i Uppsälje, Dala-Järna.

Sedan dess har det tillkommit cafeteria och personalutrymmen, omklädningsrum och förläggning med 14 sängplatser, ytterligare ett stall för 19 hästar, hinderbod, utomhusbana (50x80 m) med pulvermangrav och bank, utomhusbana (20x60 m), hagar med rejäla staket, höfläkt samt handikappramp.

I stallen finns 12 ridskolehästar, fördelat på 7 ponnyer och 5 ridhästar. De övriga stallplatserna hyrs ut till ryttare med egna hästar.

VRS samarbetade under åren 1995-2012 med Vansbro utbildningscenter med genomförandet av ridledar- och hästskötarutbildning. Ett gymnasialt program där eleverna efter avslutad skolgång fick gymnasiekompetens samt efter godkänd examen blev diplomerade hästskötare och väl förberedda att söka sig vidare inom hästyrket.

Vansbro Ryttarsällskap blev Årets tävlingsarrangör 2008

Motivering
Som arrangör av Lag SM i dressyr 2008 lyckades man infria alla förväntningar och hela Dressyrsverige var översvallande i sina omdömen om arrangemanget. Vansbro Ryttarsällskap har lyckats sätta såväl föreningen som Uppsälje och Dalarna på dressyrkartan och vi ser med tillförsikt fram emot fortsatt fina arrangemang!