Headerbild

Policys

Stalljour och ideellt arbete

Alla elever (målsman) ridande på ridskolehäst ska delta i det ideella arbetet.
I första hand behöver hästarna i klubben tas omhand när ordinarie personal inte finns på anläggningen. Därför ska:

4 personer/veckan (där minst 2 är vuxna över 18 år och övriga är över 15 år) schemaläggas. Mindre barn 10-15 år får vara med under stalljouren för att lära sig. Dessa blir då ”bonus” personer.

Privathästryttare som deltar i föreningens lektioner får själva välja om de vill göra sina ideella timmar i stalljouren. Alternativt blir dessa uppsatta att delta i annat ideellt arbete så som städning på anläggningen, funktionärer på tävlingar (våra egna och även tex Vansbrosimningen, triathlon eller annat uppdrag som föreningen får där vi kan tjäna pengar).

För att få tävla med VRS ridskolehäst krävs att:

• man är ridande elev på ridskolan. Eleven ska rida regelbundna lektioner på ridskolan för någon av våra instruktörer.
  • Instruktören och eleven ska tillsammans komma överens om lämplig nivå på tävling.
  • Motprestation enligt överenskommelse, tex helgjour, funktionär på tävling.

Uthyrningspolicy av stall och ridhus

• Alla ridande vid vår anläggning ska använda hjälm!
  • vid uppstallning skall aldrig mer än en häst stallas upp i varje box.
  • Det är inte tillåtet att sätta upp tillfälliga hagar.
  • Inga hundar får vistas på läktaren.
  • Varje deltagare ansvarar och städar efter sin häst både i och utanför stallet.

Här hittar du regler för ridhus & ridbanor

Tobak:

Allt föreningsarbete bedrivs i tobaksfri miljöer.

Det betyder att:

• att ledare och aktiva ser sin betydelse som viktiga vuxna och förebilder för de yngre
  • att ledare ej brukar tobak i sin roll som idrottsledare.
  • att föreninge uppmärksammar gällande lagstiftning avseende marknadsföring av tobak
  • att ledare och aktiva blir medvetna om tobakens negativa inverkan på individ och miljö och därmed arbetar för att avstå från att använda tobak.